Mlčení jako oproštění, jako umírání a vyjití z tohoto světa nás činí vnitřně svobodnými. Nelpíme už kromě Boha na ničem. To je důležité pro naši každodenní práci a pro náš styk s lidmi.
Kdyby naše práce vyvěrala z této svobody vůči věcem i lidem, odstranili bychom v sobě různá napětí. Mohli bychom věcněji pracovat, protože bychom svou práci ustavičně nesměšovali s věcmi své vlastní potřeby a tužby, a mohli bychom více pracovat, protože bychom neinvestovali zbytečnou energii do něčeho tak vedlejšího, jako je uznání a chvála.
Při svém pobytu v trapistickém klášteře pracoval H. Nouwen s mnichy v různých dílnách. Pozoroval, jak ho ta práce vyčerpává. Zlobilo ho to. Když však si to poznamenal do svého deníku, tu pojednou zjistil, co bylo příčinou jeho vyčerpání:
"Myslím, že mé vyčerpání nevyvěrá ani tak z druhu práce, kterou dělám, jako spíše z nedobrých napětí, která s prací spojuji. Měl bych zcela prostě den prožívat v tichu a odevzdat se bez nátlaku dennímu řádu a těm drobným pokynům, které najdu vždy na papírku u dveří."
Kdyby se vzdal svých přání dělat jen to, co je příjemné, kdyby se prostě oddal práci, pak by ho ta práce tak nadměrně nezmáhala. Ale i u prací, které mu "sedí", se cítí vyčerpán, protože příliš úzkostlivě dbá na to, aby je konal mimořádně dobře a sklidil uznání od lidí. Když mluví Nouwen s Johnem Eudesem, opatem kláštera, o své únavě, kterou pociťuje vždy, když má co dělat s lidmi, ať už vede exercicie nebo nějaký kurs, tu sám poznává:
"Do každého setkání vkládám příliš mnoho energie, jako bych pokaždé měl znovu prokázat, že jsem skutečně hoden důvěry toho druhého." "Vy vsázíte do hry celou svou totožnost a vždy začínáte od bodu nula," mínil John Eudes. "V tom bodě bude pro vás velmi důležitá modlitba a meditace, protože v ní najdete svou nejhlubší identitu a to vás uchrání před tím, abyste při práci s druhými dával do hry vždy celou svou bytost." Řekl mi též, že je dokázáno, že lidé, kteří pravidelně meditují, potřebují méně spánku. Jsou větší měrou sjednoceni v sobě samých a nepotřebují v boji o svou identitu mínění druhých.
Mlčení jako cesta k Bohu
3.9.2009
Možná se to nezdá, ale v tichu je cesta k nalezení Boha
Z knihy O mlčení od A. Grüna
-10835-
Autor: Anselm Grün | Sekce: čtenářský koutek | Tisk | Poslat článek známému
aktuality
30.11.2024
Kardinál Tomášek - legenda církve v době komunistického režimu
Hrdinou se člověk nerodí, ale stává
Jaroslav Šebek
21.10.2024
Spiritualita připodobnění Bohu v západním křesťanství
Proměna člověka v Kristu
Jaroslav Vokoun